Maride omausk elab

Raadiohääle pöördumine vaimu poole

Väikese volgaäärse vabariigi Mari El pealinn tervitas päeva talviselt pakaselise koidikuga. Ka meie auto ei tahtnud alul käivituda ja sai pärast kõigi käest riielda, sest üritas söösta paremale tühjal Sernurski teel. Poleks sõiduvahendi perenaine, Mari El Raadios töötav Natalja Puškina, pöördunud tee vaimu poole, kas oleksimegi jõudnud Gornjaki asulani, mille lähistel põldude keskel asub püha salu Kugu Koklala Oto (Suur Koklala püha salu).

Natalja ütles, et tema kui mari jaoks on harjumuspärane paluda abi jumalatelt. Maride omausk on kaugel ebamäärasusest. Palvustel paluvad inimesed enamasti õitsengut oma peredele ja majapidamistele, kuigi selliste tähtsate palvuste nagu maailmapalvus käigus paluvad palvevanemad ehk kardid jumalaid kogu maailma inimeste eest.

Marid on üks viimaseid Euraasia rahvaid, kelle pärimuslikud uskumused pole asendatud mingi ainujumalausuga. Osutudes peale Kaasani khaaniriigi vallutamist olema Vene riigi alamad, pole mari rahvas mitte ainult säilitanud usulise iseseisvuse, vaid suutnud kaasajaks luua ka täisväärtusliku usukorralduse. Maride pärimususu ühendusel on osakondi mitmetes Marimaa piirkondades ja kümneid ühendusi Mari El vabariigis ja ka selle piiride taga.

Täpselt kokku arvata omausuliste maride arvu pole lihtne. Vastavalt selle aastasaja alguses tehtud avaliku arvamuse uuringule peab umbes 10 % maridest ennast „puhasteks marideks“, kes tunnistavad vaid omausku. Siiski on suurem osa marisid ristitud. Paljud neist on kaheusulised, kuna käivad niihästi õigeusu kirikus kui ka looduslikes pühapaikades. Mari omausk suhtub leebelt sellesse osasse oma rahvast, kes on erinevatel põhjustel ristitud ja nagu siin öeldakse, „veneusulised“. Jeesus Kristust aga loetakse üheks mari omausu pühakuks. Painduvus ja paljulubavus vaadetes on maride usu lahutamatud osad, mis lubab maride omausul areneda ka paraaegu.

Loonaline pühamu

Me ei hakanud mari jumalaid proovile panema ja läbisime viimase osa teest külast hiieni jalgsi piki niisket savist rada. Maride loonaline pühamu avanes järk-järgult meie pilgu ees- nagu enamus pühi salusid (küsoto) – segametsa saareke põldude keskel. Mari El vabariigis on üle 500 püha salu, millel on loonalis-elmalise mälestusmärgi tähendus.

„Kugu Koklala Oto“ asetses pika künka lamedal tipul. Siin on Marimaa üks kõrgemaid kohti, kust avaneb suurepärane vaade loonamaastikule. Selles kohas on juba algselt hea vägi. Hiies on viis palvetamise kohta kartide poolt validud puude „onapu“ juures. Nende juures jõuavad kartide palved jumalateni. Iga palvepaiga juures põlesid lõkked, milledel juba hommikust peale keedeti hanesid, mis olid toodud lähikonna inimeste poolt. Peale kõiki palveid ja tavasid saavad nad osaks ühisest söömaajast. Kuid seni pöörduvad inimesed kartide vahendusel Oš Poro Kugu Jumo (Suure Hea Valge Jumala) Šotšõn Ava- Sünniema, Tunja Jumo- kõiksuse jumala, püha Kurõk Kugõza (mäevana) ja õitsengu jumalate poole.

Enne palvust vestlesin mari omausu ülemkarti Aleksander Tanõginiga.

Sel aastal oleme läbi viinud mitmeid suuri palvusi, Tatarimaal, Kirovi ja Nizegorodski oblastites. Meie, kartid oleme mari rahva kokku korjajad. Me palvetame kõigekõrgema poole, peame end osaks ilmaruumist. Oš Poro Kugo Jumo – see on meie täheparve kese ja looja. Kartid räägivad ikka, kõigekõrgem on üks, olgu islam või kristlus. Oleme osa loonast. Meie katuseks on taevalaotus. Järeletehtut, mingeid joonistusi, pühakute kujutisi, või midagi mitteloonalist meil pole. Päike, Kuu, tähed ja elusilm on niigi meie ees. See on kõik algne, algusest peale meie päevini ja saab alati olema.

Tasuta hanepojad

Mari omausund mängib tähtsat osa tänapäeva mari ühiskondlikus elus. Olles olemuselt rahvuslikuks usuks, ühendab ta marisid eri paigust üheks tervikuks. Pühas salus palvetajad ei jaotu elupaikade järgi, kõik nad on marid, seismas oma jumalate ees. Kardid on vaid vahendajad, kelle läbi jõuavad inimeste palved taevasse.

Rahva parimad loomuomadused avalduvad läbi omausu. Maridel on kombeks aidata vaesemaid sugulasi, kes näiteks ei suuda ohverdada palvusel hane. Mari usu taassünni eestvedaja Juri Jussupov alustas kooljakuus hanepoegade (hani on lind, kes sobib anniks maride jumalatele) laialijagamist. Iga soovija võib saada viis hanepoega, kui lubab ühe neist viia tuleval sügisel pühapaika.

Üleilmse ja kohaliku vahel

Siiski pole maailmapalvus, vaatamata oma nimele, kõigile avatud. Viimastel aastatel on teave maailmapalvustest ajakirjanduses küllalt laialt levinud. Tavaliselt on sündmusele kogunenud hulganisti ajakirjanikke. Kuid sel korral olime vaid meie, ning osa jumalateenistusest ei lubatud meil isegi pildistada. Külalistest oli hiide kohale sõitnud vaid mõned vene uuspaganad Kirovi oblastist ja üks moskvalane, kes üritab taaselustada ammu kadunud merja rahva usundit. Slaavi uuspaganad soojendasid end tagasihoidlikult ühe lõkke ümber, kuid võtsid pidustuse lõpul osa ühisest söömaajast.

Avatus ja omaettehoidmine on mari omausule loomupärased. Ühest küljest ei soovi mari omausk täielikult endasse sulguda, teisalt aga näeb osa karte ohtu oma „tõeliste tavade“ lahustumises võõraste mõjude seas.

Mari usk linnas

Raske on eitada linnastumise mõju maride usule. Linna elama asunud kaotavad tihti sideme kodukohaga, nende lapsed ei räägi enam emakeeles. Siiski pole see kõik nii ühene.

Mari rahvaliikumise Mari Ušemi liige Vladimir Kozlov väidab, et kaasaegne omausku pöördunu on haritum ja lugenum kui enne. Areng ja linnastumine ei kaota vaid erinevusi vaid võimaldab ka omausulistel kergemini teavet vahetada. „Ennemuiste saadeti kuller küladesse, et inimesed teaksid palvusest, tänapäeval võib sest teada saada Internetist või raadiost.“

Veerand palvusele kogunenuist on linnainimesed, märkis ülemkart Aleksander Tanõgin. Joškar-Olas on vanamari elmakeskus, aga linna lähedal asub hiis, kus igal aastal toimuvad palvused. Meid toetavad president, valitsus, parlament, kõik on hästi.

Siiski leiavad lihtsad marid, et mari pärimususu linnaühendus, mis pole seotud maride sugukondliku korraga, on uus ja ebatavaline ilming rahva hingeelus.

Aleksandr Trifonov

Allikas: Argumentõ Nedeli

Eestikeelne tõlge: Maavald

Advertisements

Lisa kommentaar

Filed under Artiklid

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s